Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rrj-advanced-charts domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/amsterdam.nl/keuzesinbeeld.amsterdam.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Verkeer en parkeren – Keuzes in beeld

Verkeer en parkeren

Hoe wil de gemeente omgaan met verkeer en parkeren?

Het wordt steeds drukker in Amsterdam terwijl de beschikbare openbare ruimte schaars is. Het beleid op verkeer en parkeren heeft invloed op de bereikbaarheid en veiligheid van de stad. En gelijktijdig op de toegankelijkheid en aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. De gemeente stuurt op het autogebruik en het parkeergedrag van bewoners, ondernemers en bezoekers met betaald parkeren, verkeersmaatregelen en stimulering van alternatieven. Het veranderen van mobiliteitspatronen vraagt om een brede aanpak met in veel gevallen heel specifieke gebiedsgerichte maatregelen. Vrijwel alle Amsterdammers hebben een mobiliteitsbehoefte maar de wijze waarop ze zich verplaatsen verschilt van fiets, (deel)auto tot OV. Het verkeers- en parkeerbeleid moet een balans vinden tussen de verschillende belangen. Gelijktijdig vormt de parkeerbelasting een inkomstenbron van de gemeente waarmee andere doelen worden gerealiseerd. Door de aandacht voor parkeren is deze vraag vooral uitgewerkt in opties voor het parkeerbeleid.

Situatie & realisatie huidig beleid
Het huidig beleid heeft tot doel om meer ruimte te creëren voor voorzieningen, groen, voetgangers, fietsers en ov. Dit beleid is onder andere opgenomen in de Agenda Amsterdam Autoluw en de Omgevingsvisie 2050. De Agenda Amsterdam Autoluw werkt gestaag aan het terugdringen van het aantal parkeerplekken, het aanpassen van de autocirculatie en het stimuleren van alternatieven zodat er minder autobezit en autoritten nodig zijn. Een deel van de opgeheven parkeerplaatsen is gekoppeld aan werkzaamheden aan kades en bruggen. Met het huidige opheffingstempo blijven de parkeerinkomsten op peil (hoewel de inkomsten door de coronapandemie de afgelopen jaren incidenteel afgenomen zijn). De middelen voor verbetering van de infrastructuur en openbare ruimte, zoals maatregelen voor mobiliteitstransitie, worden op dit moment grotendeels uit parkeerbelasting gedekt. Deze inkomsten nemen af met minder auto’s van bezoekers in de stad. Om middelen voor de mobiliteitstransitie op peil te houden kunnen parkeertarieven voor bezoekers en/of bewoners verhoogd worden of kan dekking elders gevonden worden. De meest recente verhoging van de bezoekerstarieven vond plaats in 2019. Vergunningstarieven worden jaarlijks met een inflatiecorrectie verhoogd.
Beleid op dit vraagstuk hangt samen met beleid op:
question_answerWoningbouw en complete stad
question_answerInvesteringsruimte
question_answerBinnenstad
question_answerVerdienvermogen

Vergelijk keuzes

Klik op de keuzes om deze naast elkaar te vergelijken

Filters

notificationsFinanciële informatie: de bedragen zijn het verschil met wat al in de meerjarenbegroting 2022-2025 is opgenomen. Er is aangenomen dat vanaf 2025 de bedragen constant blijven. De bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Het hier weergegeven bedrag is een optelsom van de inschattingen per maatregel en daarmee geen complete inschatting van benodigde financiële middelen voor deze keuzerichting. Om de onderbouwing van de inschattingen te zien - klik op "Bekijk financiële informatie per maatregel".

Menu