Beleidsruimte & afhankelijkheden andere overheden
arrow_forwardDe gemeente draagt een zorgplicht ten aanzien van (werken) in de openbare ruimte (voor wegen bijvoorbeeld wettelijk vastgelegd in de Wegenwet). De gemeente moet voor alle assets in de openbare ruimte voldoen aan specifieke normen en wet- en regelgeving.
arrow_forwardEr zijn gemeentelijk beleidsstukken van toepassing die zich niet direct richten op beheer en onderhoud van de openbare ruimte, maar daar wel (grote) impact op hebben. Onder andere het Strategisch Huisvestingsplan Bovenwijks Groen, Amsterdam Klimaatneutraal 2050, Amsterdam Aardgasvrij en de Uitvoeringsagenda Amsterdam Circulair 2020-2025.
arrow_forwardKeuzes op gebied van beheer en onderhoud van de openbare ruimte hangen zeer nauw samen met ambities op het vlak van andere opgaves in de stad (duurzaamheid, circulariteit, energietransitie, voorzieningenniveau, kwaliteitsniveau, mobiliteit, ondergrond, inclusie en participatie, sociaal werkgeverschap), en andersom.
arrow_forwardDe beleidskaders op gebied van beheer en onderhoud van de openbare ruimte binnen Amsterdam zijn vastgelegd in het beleidsstuk 1Amsterdam Heel en Schoon (2017). De doelstelling was de hele stad op niveau Verzorgd. In 2019 is deze ambitie losgelaten omdat hij niet haalbaar was en is het ambitieniveau bijgesteld naar niveau Sober.
arrow_forwardBinnen beheer en onderhoud hebben we te voldoen aan de door de gemeente opgestelde regelgeving, zoals de zelf opgelegde herplantplicht van bomen, maar ook specifieke eisen aan de manier van uitvoeren (bijvoorbeeld regels voor transport over het water, monumentaal bouwen, BLVC).
Mate van invloed van gemeente
De gemeente heeft veel mogelijkheden om de uitkomsten te beïnvloeden. Externe factoren en partijen hebben beperkte invloed daarop.
Externe factoren die invloed begrenzen
arrow_forwardDe zorgplicht voor de openbare ruimte en wettelijke normen en eisen.
arrow_forwardVerplichtingen die voortkomen uit andere ontwikkelingen in de stad of nieuw beleid (bijvoorbeeld duurzaamheid, circulariteit, energietransitie, voorzieningenniveau, kwaliteitsniveau, mobiliteit, ondergrond, inclusie en participatie, sociaal werkgeverschap).
arrow_forwardDe uitvoeringscapaciteit van de uitvoeringsorganisatie, markt, en van de stad in tegenstelling tot bereikbaarheid en leefbaarheid tijdens (gelijktijdige) werkzaamheden.
Schaarstes die keuzes beïnvloeden
Keuzes op dit vraagstuk moeten in samenhang met keuzes op andere vraagstukken passen binnen de beperkingen van de beschikbare:
Belanghebbenden en belangen
arrow_forwardBewonerswillen een functionele, aantrekkelijke, duurzame en inclusieve woonomgeving. arrow_forwardOndernemerswillen een functionele, aantrekkelijke, duurzame en inclusieve stad als vestigingsklimaat / voor het uitvoeren van economische activiteiten. arrow_forwardBezoekerswillen een functionele, aantrekkelijke, duurzame en inclusieve stad voor (toeristische) bezoeken. arrow_forwardDe gemeentewil een economisch aantrekkelijke stad (sterk afhankelijk van de aantrekkelijkheid en functionaliteit van de openbare ruimte voor bewoners, bezoekers en ondernemers) zijn.arrow_forwardHet Rijk wil een economisch aantrekkelijke hoofdstad (sterk afhankelijk van de aantrekkelijkheid en functionaliteit van de openbare ruimte voor bewoners, bezoekers en ondernemers).