Aanpak binnenstad

Hoe wil de gemeente omgaan met de organisatie van het beleid voor de binnenstad?

De Amsterdamse binnenstad kent een aantal kenmerkende ontwikkelingen, kansen en uitdagingen, waaronder 1) een grote toename van het aantal bezoekers in de afgelopen jaren, 2) stijgende vastgoedprijzen, 3) een steeds eenzijdiger economisch aanbod, 4) de aanwezigheid van magneetfuncties zoals raamprostitutie, coffeeshops en op toerisme gerichte horeca. In de afgelopen jaren is een en ander in toenemende mate zichtbaar en merkbaar geworden in het straatbeeld, in de ervaringen van bewoners en ondernemers, en in verschillende onderzoeken naar de staat van de binnenstad. De coronacrisis heeft de schoonheid maar ook de kwetsbaarheid van de binnenstad nog eens extra duidelijk gemaakt. De analyse ten grondslag aan het huidige beleid is dat samenhangende uitdagingen alleen in samenhang geadresseerd kunnen worden. En vragen om een langetermijnvisie op de binnenstad, gedragen door bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden in de binnenstad. Dit, aangevuld met maatregelen gericht op merkbaar effect op korte termijn, heeft geresulteerd in een brede, gebiedsgerichte benadering: de Aanpak Binnenstad (2020).

Situatie & realisatie huidig beleid
Het huidig beleid (Aanpak Binnenstad) richt zich op de verandering van de binnenstad naar een plek waar Amsterdammers graag komen, wonen en verblijven, waar ruimte is voor ondernemerschap en waar bezoekers welkom zijn. Doel van het beleid is om verdere balans tussen de vele aanwezige functies te bewerkstelligen. Deze gebiedsgerichte aanpak bevat een breed, samenhangend pakket concrete maatregelen. Het programma faciliteert initiatieven vanuit de stad, en onderhoudt netwerken met maatschappelijke partners, bewoners en ondernemers. Flankerende trajecten op het gebied van de toekomst van raamprostitutie en cannabismarkt maken deel uit van de aanpak, evenals de aanpak souvenirwinkels, transformatieteam en de aanpak straatdealers. De uitvoering geschiedt in nauwe samenwerking met de betrokken directies en programma’s. Jaarlijks wordt gerapporteerd aan de raad over de voortgang op de 6 prioriteiten functiemenging, diversiteit, beheer en handhaving, bezoekerseconomie, kunst en cultuur, woningaanbod en openbare ruimte.
Beleid op dit vraagstuk hangt samen met beleid op:
question_answerWoningbouw en complete stad
question_answerToegang tot wonen
question_answerSchone stad

Vergelijk keuzes

Klik op de keuzes om deze naast elkaar te vergelijken

Filters

notificationsFinanciële informatie: de bedragen zijn de absolute financiële behoeften. Het is onbekend wat er al in de meerjarenbegroting 2022-2025 is opgenomen. De bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Het hier weergegeven bedrag is een optelsom van de inschattingen per maatregel en daarmee geen complete inschatting van benodigde financiële middelen voor deze keuzerichting. Om de onderbouwing van de inschattingen te zien - klik op "Bekijk financiële informatie per maatregel".

Menu