Beleidsruimte & afhankelijkheden andere overheden
arrow_forwardKinderopvang en VVE: het Rijk bepaalt de kaders (wetgeving) en draagt het grootste deel van de kosten. Gemeente regelt uitvoering (toezicht en handhaving, aanbod voorschool). Als ouders straks maar 5 procent van de kosten betalen (regeerakkoord), zal de vraag waarschijnlijk stijgen. De sector heeft een fors personeelstekort en huisvesting is een probleem. Een risico op het ontstaan van wachtlijsten.
arrow_forwardPrimair onderwijs: de gemeente is verantwoordelijk voor leerplicht, leerlingenvervoer, bestrijding onderwijsachterstanden, huisvesting en breed aanbod. Het Rijk houdt toezicht op kwaliteit via de inspectie, bepaalt de kaders (wetgeving en cao) en draagt de kosten (lumpsum voor schoolbesturen). Er is een groot lerarentekort en tekort aan schoolleiders, dit beïnvloedt de kwaliteit van onderwijs.
arrow_forwardVoortgezet onderwijs: het Rijk bepaalt de kaders en draagt het grootste deel van de kosten. De gemeente is op veel beleidsterreinen regionaal coördinator. Gemeente en schoolbesturen hebben wettelijk de verplichting om afspraken te maken over toelatingsbeleid, onderwijsachterstanden en segregatie. Gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor leerplicht en huisvesting.
arrow_forwardMbo: het Rijk bepaalt de wettelijke kaders en financiert het mbo. Gemeente heeft wettelijke taken voortijdig schoolverlaten en werkt met andere gemeentes binnen RMC-regio21.
Mate van invloed van gemeente
De gemeente heeft mogelijkheden om de uitkomsten te beïnvloeden, maar externe factoren en partijen hebben grotere invloed.
Externe factoren die invloed begrenzen
arrow_forwardWet- en regelgeving bepalen welke taken de gemeente moet uitvoeren en welke taken en verantwoordelijkheden juist bij partijen in het veld worden neergelegd. Waar de wet expliciet taken bij het veld neerlegt, maakt het voor de gemeente soms lastig manoeuvreren om ambities te realiseren. Zie ook tekst onder context.
arrow_forwardBeschikbare financiële middelen bepalen hoeveel ruimte de gemeente heeft om in te zetten op bovenwettelijke taken en wat de positie van de gemeente is ten opzichte van onderwijs en kinderopvang. Zo wordt de kinderopvang gefinancierd door het Rijk (kinderopvangtoeslag) en ouders, maar de voorschool via de gemeente. Scholen ontvangen via lumpsum de meeste financiering.
Schaarstes die keuzes beïnvloeden
Keuzes op dit vraagstuk moeten in samenhang met keuzes op andere vraagstukken passen binnen de beperkingen van de beschikbare:
Belanghebbenden en belangen
arrow_forwardKinderen, jongeren en hun ouderswillen voor kinderen tot 12 jaar goed onderwijs, goede kinderopvang en voorschool in de buurt. En voor het voortgezet - en middelbaar beroepsonderwijs kunnen kiezen uit een divers en kwalitatief goed aanbod.arrow_forwardSchoolbesturenwillen sturing en samenwerking met gemeente, gericht op de opgaven van de stad. Strategisch wederzijdse ondersteuning bij lobby richting het Rijk.arrow_forwardScholen en instellingenwillen praktische ondersteuning vanuit gemeente bij een concrete vraag (bijvoorbeeld lerarentekort, schoolveiligheid, zorgvraag/ondersteuning). En subsidies ontvangen voor verbeteren van kwaliteit of het vergroten van kansengelijkheid.arrow_forwardKinderopvangorganisatieswillen steun van de gemeente om geschikte huisvesting en personeel te vinden. Gemeente heeft belang bij voldoende aanbod van goede kinderopvang voor werkende ouders en uitvoering voorschoolse educatie. Geregeld overleg over knelpunten in regelgeving en uitvoering, wederzijdse ondersteuning bij lobby naar het Rijk.