Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rrj-advanced-charts domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/amsterdam.nl/keuzesinbeeld.amsterdam.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Onderwijs – Keuzes in beeld

Onderwijs

Hoe wil de gemeente zorgen dat alle kinderen in de stad zich door goed onderwijs optimaal kunnen ontwikkelen?

De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor een groot aantal onderwijstaken, zoals toezicht en handhaving kinderopvang, voorschoolse educatie (VVE), leerplicht, leerlingenvervoer en onderwijshuisvesting. De gemeente krijgt voor deze taken geld van het Rijk. In Amsterdam is er al jaren een stijgend lerarentekort en verschillen scholen in kwaliteit van onderwijs. Niet alle leerlingen hebben dezelfde kansen. De gemeente werkt samen met scholen, mbo-instellingen en kinderopvang onder andere aan het vergroten van kansengelijkheid voor kinderen en jongeren in een kwetsbare onderwijspositie. De gemeente heeft een aanpak om het lerarentekort terug te dringen, mbo’ers te ondersteunen bij hun start op de arbeidsmarkt en de voorschool mogelijk te maken voor alle kinderen. Hoe de gemeente het beleid rondom onderwijs inricht heeft grote invloed op andere beleidsterreinen zoals jeugd(zorg), kansengelijkheid en bestaanszekerheid. Ook is er een belangrijke wederzijdse relatie met personeelstekorten. Het mbo is cruciaal in tegengaan personeelstekorten (bijvoorbeeld kinderopvang) en is een belangrijke speler bij de opgaven van de stad (onder andere duurzaamheid en techniek). Andersom kan het gemeentelijk beleid op personeelstekorten de kwaliteit van opvang en scholen verbeteren.

Situatie & realisatie huidig beleid
Amsterdam heeft flink ingezet op kansengelijkheid, bijvoorbeeld door het verhogen van de kwaliteit van de voorschool, de kansenaanpak primair onderwijs en voortgezet onderwijs (extra investering voor kinderen met een risico op onderwijsachterstand). De coronacrisis heeft een grote impact gehad op de realisatie van de beleidsambities, met name in het bestrijden van achterstanden. Uit onderzoek blijkt dat door de coronacrisis de kennis van Amsterdamse kinderen op het gebied van vakken als rekenen en begrijpend lezen over de hele linie achteruit is gegaan, vooral als ze tot een zwakkere groep leerlingen wordt aangerekend. Om leraren te steunen heeft de gemeente een bonus ingesteld voor de komende vier jaar. Leraren op scholen in kwetsbare wijken krijgen een bonus van drie keer zo hoog om kansenongelijkheid tegen te gaan. Het lerarentekort is onverminderd groot, vooral in kwetsbare wijken.
Beleid op dit vraagstuk hangt samen met beleid op:
question_answerWoningbouw en complete stad
question_answerPersoneelstekorten
question_answerBestaanszekerheid
question_answerKansenongelijkheid
question_answerGezondheid
question_answerWmo en Jeugdzorg

Vergelijk keuzes

Klik op de keuzes om deze naast elkaar te vergelijken

Filters

notificationsFinanciële informatie: de bedragen zijn de absolute financiële behoeften. Het is onbekend wat er al in de meerjarenbegroting 2022-2025 is opgenomen. De bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Het hier weergegeven bedrag is een optelsom van de inschattingen per maatregel en daarmee geen complete inschatting van benodigde financiële middelen voor deze keuzerichting. Om de onderbouwing van de inschattingen te zien - klik op "Bekijk financiële informatie per maatregel"

Menu