Beleidsruimte & afhankelijkheden andere overheden
arrow_forwardVanaf 2021 geldt de nieuwe Europese klimaatwet met het doel de CO2-uitstoot in 2030 met 55 procent te verlagen ten opzichte van het niveau in 1990. Ook heeft de Europese Commissie een pakket gepresenteerd met concrete voorstellen, onder de noemer van 'Fit for 55'. Dit pakket moet deze doelen helpen te bewerkstelligen. Voor de energievoorziening betekent dit dat in 2030 zowel het primaire als het finale energieverbruik met respectievelijk 39 procent en 36 procent gedaald moet zijn. In 2030 moet 40 procent van de energie uit hernieuwbare bronnen komen. Het PBL concludeert dat de voorstellen forse gevolgen hebben voor het Nederlandse klimaat- en energiebeleid.
arrow_forwardIn het nieuwe Regeerakkoord worden financiële middelen voor o.a. klimaat, wonen en bereikbaarheid beschikbaar gesteld, maar het is nog onzeker wat dit voor Amsterdam betekent.
arrow_forwardNederland wil koploper in Europa zijn bij het tegengaan van de opwarming van de aarde. Om uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te zijn, wordt het doel voor 2030 in de Klimaatwet aangescherpt tot tenminste 55 procent CO2-reductie. Om dit doel ook zeker te halen, wordt afgesproken om in het beleid te richten op een hogere opgave, wat neerkomt op circa 60 procent in 2030.
arrow_forwardNationale wet- en regelgeving is in beweging en faciliteert in toenemende mate een regierol voor en sturing door gemeente (o.a. Energiewet, Omgevingswet, Wet Collectieve warmtesystemen (warmtewet 2.0), Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie).
arrow_forwardDe Provincie oefent invloed uit op wat er waar gebeurt (o.a. Provinciale Taskforce energie- infrastructuur) en er zijn diverse regionale overlegorganen en samenwerkingsvormen op het gebied van energiebronnen en -infrastructuur (o.a. MRA, Platform Noordzeekanaalgebied en uitvoeringsprogramma RES).
Mate van invloed van gemeente
De gemeente heeft mogelijkheden om de uitkomsten te beïnvloeden, maar externe factoren en partijen hebben een grotere invloed.
Externe factoren die invloed begrenzen
arrow_forwardEr is een schaarste aan ruimte (benodigde ruimte voor alle installaties en ondergrondse kabels en leidingen), aan tijd (de stad moet bereikbaar blijven tijdens werkzaamheden in de openbare ruimte) en aan technisch geschoold personeel dat nodig is om het werk voor te bereiden en uit te voeren.
arrow_forwardEconomische ontwikkelingen hebben invloed op de vraag naar energie.
arrow_forwardTechnologische ontwikkelingen hebben zowel invloed op de vraag naar energie als het aanbod aan energie en de mogelijkheid om energie op te slaan.
arrow_forwardDe snelheid waarmee de samenleving verduurzaamt, heeft invloed op de vraag naar energie. Bijvoorbeeld het aandeel elektrische auto’s, het gebruik van auto's, het isoleren en aardgasvrij maken van woningen. Maar de snelheid waarmee de samenleving verduurzaamt, heeft ook invloed op het aanbod aan energie, bijvoorbeeld door lokale opwek met zonnepanelen.
arrow_forwardDe ontwikkeling in de marktordening van warmte staat nog in de kinderschoenen. Er ontbreekt vooralsnog een uitgekristalliseerd wettelijk kader. Bijvoorbeeld om bestaande wijken te verplichten van het aardgas af te gaan, een aansluitplicht op collectieve warmtevoorziening of om samenwerking met warmtebedrijven vorm te geven.
Schaarstes die keuzes beïnvloeden
Keuzes op dit vraagstuk moeten in samenhang met keuzes op andere vraagstukken passen binnen de beperkingen van de beschikbare:
Belanghebbenden en belangen
arrow_forwardLiander en Tennetzijn netbeheerder en hebben de wettelijke taak om de stad en het land te voorzien in stroom en gas. Zij zijn verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het dagelijks gebruik van de netten. Ze zijn gebonden aan hun wettelijke taakomschrijving en werken in een groter verzorgingsgebied. Het beleid en de werkwijze van de netbeheerders sluit niet altijd aan op de Amsterdamse context.arrow_forwardWPW en Vattenfallzijn eigenaar van de 2 grote warmtenetten in Amsterdam.arrow_forwardInwonerswillen een betrouwbare en betaalbare energievoorziening, een prettige en gezonde leefomgeving met weinig overlast en in meerdere of mindere mate betrokkenheid/zeggenschap.arrow_forwardPort of Amsterdam, industrie en bedrijvenwillen leveringszekerheid in hun energievoorziening, een gunstige economische ontwikkeling en verduurzamen.arrow_forwardWoningcorporaties, vastgoedeigenaren en projectontwikkelaarswillen een gezonde vastgoedportefeuille en betaalbare en duurzame woningen.