Keuze D
Investeren op kwaliteit en beschikbaarheid individuele hulp en ondersteuning
notificationsDe bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Het hier weergegeven bedrag is alleen een optelsom van de inschattingen voor de genoemde maatregelen en daarmee geen complete inschatting van benodigde financiële middelen voor deze keuzerichting.
Inschatting van financiële impact in € miljoen
helpKlik op het vraagteken voor de onderbouwing
Impact op de exploitatie
2023-2026
2027-2030
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Totaal
174,6
231,2
1
20,7
47,8
48,8
57,3
57,8
57,8
57,8
57,8
Meer specialistische Jeugdhulp
Meer specialistische Jeugdhulp
Dit bedrag is nodig als we uitgaan van onze meerjarenprognose inclusief het landelijke besparingsritme conform commissie van Wijzen, exclusief ingeboekte besparing volgens nieuw regeerakkoord.
82
140
0
0
25
26
31
35
35
35
35
Geen eigen bijdragen Wmo
Geen eigen bijdragen Wmo
De huidige begrote inkomsten zijn € 4,2 miljoen per jaar. Als we geen eigen bijdragen meer heffen vallen deze inkomsten weg. In de berekening zijn de verwachte extra kosten door de aanzuigende werking als we geen eigen bijdragen heffen niet meegenomen omdat dit moeilijk is in te schatten. Voor hulp bij huishouden zou dit betekenen dat als er door het Rijk een maatregel wordt ingevoerd waarbij de eigen bijdrage inkomensafhankelijk wordt gemaakt, Amsterdam hier geen gebruik van kan maken. De extra kosten voor hulp bij het huishouden hierdoor worden ingeschat op € 5 miljoen in 2023 oplopend naar € 10 miljoen in 2026.
16,8
16,8
0
4,2
4,2
4,2
4,2
4,2
4,2
4,2
4,2
Hulp aan niet-rechthebbenden bieden
Hulp aan niet-rechthebbenden bieden
Voor de uitvoering van de Nachtopvang/kortdurende opvang is voor 2022 een tekort van € 1 miljoen. Daar komt vanaf 2022 € 1 miljoen bij omdat de € 1 miljoen die voor 2021 en 2022 per jaar beschikbaar gesteld is voor uitbreiding van de winteropvang dan vervalt. Bij de begroting 2022 is besloten dat als er geen extra middelen beschikbaar komen er vanaf 2024 € 2,1 miljoen bezuinigd wordt door te stoppen met bovenwettelijke plekken voor EU-burgers en ongedocumenteerden. Als er geen middelen van het Rijk komen om de opvang voor ongedocumenteerden voort te zetten is er € 5 miljoen structureel nodig voor ongedocumenteerden.
32,3
34,4
1
6,5
8,6
8,6
8,6
8,6
8,6
8,6
8,6
Meer capaciteit buurtteams, opvang en beschermd wonen
Meer capaciteit buurtteams, opvang en beschermd wonen
Met een extra investering van 10 procent van de omvang van het huidige budget kan de huidige expertise en capaciteit van de buurtteams versterkt worden. Met het oog op de demografische ontwikkelingen is meer kennis over en inzet voor vergrijzing en dementie nodig. Een extra investering is ook wenselijk om de stijgende aantallen van GGZ- cliënten te ondersteunen om zelfstandig te kunnen (blijven) wonen en te participeren in de samenleving. Gedurende het coalitieakkoord zijn extra middelen nodig om de omslag te bewerkstelligen, dit gaat om € 0,5 miljoen per jaar voor de periode 2023 tot en met 2026 bovenop de € 4,5 miljoen structureel. Om het aantal plekken met 66 uit te breiden (10 procent) is € 5 miljoen per jaar nodig.
Om de benodigde uitbreiding voor de slachtoffers van huiselijk geweld en kindermishandeling te realiseren is een tweede Oranjehuis nodig. Om dit te realiseren is ongeveer € 0,5 miljoen structureel nodig. Daarnaast wordt de verwachte investering ingeschat op € 3 miljoen.
Om de benodigde uitbreiding voor de slachtoffers van huiselijk geweld en kindermishandeling te realiseren is een tweede Oranjehuis nodig. Om dit te realiseren is ongeveer € 0,5 miljoen structureel nodig. Daarnaast wordt de verwachte investering ingeschat op € 3 miljoen.
43,5
40
0
10
10
10
13,5
10
10
10
10