Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rrj-advanced-charts domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/amsterdam.nl/keuzesinbeeld.amsterdam.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Continueren huidige aanpak (Gelijkblijvende doelstellingen) – Keuzes in beeld
Keuze B

Continueren huidige aanpak (Gelijkblijvende doelstellingen)

Financiële impact belangrijkste maatregelen

notificationsDe bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Het hier weergegeven bedrag is alleen een optelsom van de inschattingen voor de genoemde maatregelen en daarmee geen complete inschatting van benodigde financiële middelen voor deze keuzerichting.

Inschatting van financiële impact in € miljoen

helpKlik op het vraagteken voor de onderbouwing

Impact op de exploitatie

2023-2026

2027-2030

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Totaal

300

300
0
75,1
75,1
75,1
75,1
75,1
75,1
75,1
75,1

Routekaart continueren

Routekaart continueren

Voortzetten huidige aanpakCapaciteit, onderzoek etc
De afgelopen collegeperiode was er voor de uitvoering van de energietransitie doelstellingen (energietransitie) rond de 15 miljoen per jaar beschikbaar en bood het Klimaatfonds via vliegwielmiddelen mogelijkheid voor het versterken van de gemeentelijke organisatie (in totaal 5 mln voor 2021 en 2022).
Dit werd ingezet voor ambtelijke inzet, maar ook voor onderzoek, het inhuren van advies voor bewoners en bedrijven, het ondersteunen van bewoners(initiatieven), huurders, bedrijven maatschappelijke organisaties en koplopers.

Vanaf 2023 daalt het beschikbare budget in de meerjarenbegroting fors. Vanaf dat jaar zijn de incidentele middelen uit de reserve duurzaamheidsfonds en vliegwielmiddelen op en treedt ook een bezuiniging van €2,3 mln in werking die al is goedgekeurd door de gemeenteraad (2020). Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat er vanaf 2023 ongeveer 10,6 miljoen per jaar extra nodig is voor het voorzetten van de huidige aanpak voor de energietransitie.

De acties voor uitstootvrije mobiliteit pasten binnen de reserveringen die er langjarig zijn gedaan voor luchtkwaliteit in het Stedelijk Mobiliteitsfonds (SMF). Ook voor luchtkwaliteit zijn echter bezuinigingen goedgekeurd. Er is structureel 2 mln extra nodig om door te kunnen gaan met het verbeteren van de luchtkwaliteit door het ondersteunen van elektrisch vervoer en de verdere invoering van milieuzones.

Dat betekent dat er totaal 12,6 miljoen structureel aan middelen bij moet om de huidige aanpak te continueren voor aardgasvrij, energiebesparing, verduurzaming haven en industrie, verduurzaming zakelijke markt, opwekken van duurzame energie (zon en wind), fondsbeheer, subsidiebeheer en afhandeling, oplaadinfra en milieuzones monitoring en lobby etc

50

50
0
12,6
12,6
12,6
12,6
12,6
12,6
12,6
12,6

Samenwerking met partners

Samenwerking met partners

0

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0

Ondersteuning en subsidie voor verduurzaming

Ondersteuning en subsidie voor verduurzaming

Klimaatfonds
Naast de budgetten voor de uitvoeringskosten is er tot 2023 geld beschikbaar in het klimaatfonds om duurzaamheidsprojecten in de stad te ondersteunen. Met deze gelden worden wijken van het aardgas gehaald (5.000 per woning), duurzame en coöperatieve warmtenetten ondersteund en zijn duurzame herstel / banenmotoren ingericht, te weten: renovatiemotor 10 mln, een warmtemotor, een zonmotor 4 mln, een eigen vastgoed motor 10 mln, een klimaatadaptatiemotor 2,5 mln en een MKB-motor 2,5 mln. Aan het eind van de periode zullen deze middelen naar verwachting (vrijwel) uitgeput zijn. Om een dergelijk inzet ook in de volgende bestuursperiode te kunnen doen moeten opnieuw middelen worden vrijgemaakt.

Om de komende collegeperiode als gemeente op de genoemde terreinen eenzelfde rol te nemen is de verwachting dat er nog eens voor circa €150 miljoen aan klimaatfonds bovenop de bestaande Rijksinstrumenten nodig is. Voor dit bedrag is het overigens niet mogelijk om de benodigde versnelling op het gebied van aardgasvrij te maken die nodig is om de doelen in 2040 in zicht te houden.

150

150
0
37,5
37,5
37,5
37,5
37,5
37,5
37,5
37,5

gesprek met de stad en verduurzaming eigen organisatie

gesprek met de stad en verduurzaming eigen organisatie

Eigen organisatie
Gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed. Doorgaan met huidige doelen als uitgangspunt (=label A maatschappelijk vastgoed, (bijna) energie neutrale gemeentelijke huisvesting, aardgasvrij in 2040). De nadruk ligt op energiebesparing en maximalisering van de opwek. In principe wordt de stedelijke planning voor het aardgasvrij maken van wijken aangehouden maar wordt versneld waar mogelijk, bijvoorbeeld door panden aan te sluiten op stadswarmte. Op dit moment heeft 20% van alle panden een label A (voor uitsluitend eigen huisvesting is dat 30 %), is 25% van de totale opwekcapaciteit door zonnepanelen op onze daken benut (voor EH is dat 75%), is 5% aardgasvrij (EH 35%) en zijn een handjevol panden energieneutraal/energieleverend (allemaal nieuwbouw, waarvan twee binnen de EH-portefeuille).
Op basis van eerdere berekeningen moeten we om de gemeentelijke doelstellingen te halen tussen nu en 2030 ca. € 200 miljoen extra investeren = ca. € 60 miljoen voor eigen huisvesting en € 140 miljoen voor maatschappelijk vastgoed. = ca 25 mln per jaar.

100

100
0
25
25
25
25
25
25
25
25
Menu