Keuze A
Afschalen
notificationsDeze keuze creëert (nog nader te bepalen) financiële ruimte ten opzichte van de meerjarenbegroting. De maatregelen zijn de belangrijkste voor de keuzerichting, maar vormen geen compleet overzicht van alles wat nodig is om de doelstelling te realiseren.
Toelichting op financiële impact van maatregelen
Bezuinigen op assets
De kosten hiervan zijn afhankelijk van de keuzes die hierin worden gemaakt. Adviezen voor deze keuzes worden uitgebracht in het rapport 'Scenario's Stadsbehoud' (zie bijlage).Voor de actuele begrotingstekorten ten opzichte van instandhouding van alle nu bestaande objecten (het huidige areaal), zie financiële informatie bij Keuze B.
Bezuinigen op taken
De kosten hiervan zijn afhankelijk van de keuzes die hierin worden gemaakt. Adviezen voor deze keuzes worden uitgebracht in het rapport 'Scenario's Stadsbehoud' (zie bijlage).Voor de actuele begrotingstekorten ten opzichte van instandhouding van alle nu bestaande objecten (het huidige areaal), zie financiële informatie bij Keuze B.
Bezuinigen op stadsverbetering
De inschatting is dat er door het uitstellen van Stadsverbeteringen tot absoluut einde levensduur jaarlijks op de exploitatie en op de investeringen van Stadsbehoud zou kunnen worden bezuinigd. Afhankelijk van de daadwerkelijke spreiding in uitvoeringsplanning van de stadsverbeteringsprojecten kan het bedrag per jaar bepaald worden.
De onderbouwing is als volgt: in het geactualiseerde bestedingsvoorstel SMF (Stadsverbetering) van december 2021, draagt programma Stadsbehoud (beheer en onderhoud) € 50 miljoen bij aan Stadsverbeteringsprojecten in 2022-2026 omdat op die plekken ook onderhoud nodig was in de komende 1-10 jaar (12 procent vanuit de exploitatie, en 88 procent vanuit de investeringen). We doen hierbij voor de berekening de aanname dat ongeveer 60 procent van de Stadsverbeteringsprojecten waar Stadsbehoud aan bijdraagt wordt uitgevoerd voor einde levensduur. Daarnaast nemen we aan dat in die aangenomen 60 procent van de gevallen, het gaat om een vervroeging van 1 tot 5 jaar voor einde levensduur (gelijke spreiding). Als we er vanuit gaan dat de projecten waarin dit het geval was ook qua uitvoeringsplanning gelijk gespreid zijn over de jaren, levert dit een naar-achter-schuiving van benodigd onderhoudsbudget op. We gaan er van uit dat we als we onze werkwijze niet zouden aanpassen, dit voor de volgende jaren (2027-2031) een gelijkaardig bedrag zou betreffen.
Het intrekken van eerder afgesproken bijdrages kan verregaande (financiële) impact hebben op geplande Stadsverbeteringsprojecten. Die effecten zijn in deze berekening niet meegenomen.
Voor de actuele begrotingstekorten ten opzichte van instandhouding van alle nu bestaande objecten (het huidige areaal), zie financiële informatie bij Keuze B.
De onderbouwing is als volgt: in het geactualiseerde bestedingsvoorstel SMF (Stadsverbetering) van december 2021, draagt programma Stadsbehoud (beheer en onderhoud) € 50 miljoen bij aan Stadsverbeteringsprojecten in 2022-2026 omdat op die plekken ook onderhoud nodig was in de komende 1-10 jaar (12 procent vanuit de exploitatie, en 88 procent vanuit de investeringen). We doen hierbij voor de berekening de aanname dat ongeveer 60 procent van de Stadsverbeteringsprojecten waar Stadsbehoud aan bijdraagt wordt uitgevoerd voor einde levensduur. Daarnaast nemen we aan dat in die aangenomen 60 procent van de gevallen, het gaat om een vervroeging van 1 tot 5 jaar voor einde levensduur (gelijke spreiding). Als we er vanuit gaan dat de projecten waarin dit het geval was ook qua uitvoeringsplanning gelijk gespreid zijn over de jaren, levert dit een naar-achter-schuiving van benodigd onderhoudsbudget op. We gaan er van uit dat we als we onze werkwijze niet zouden aanpassen, dit voor de volgende jaren (2027-2031) een gelijkaardig bedrag zou betreffen.
Het intrekken van eerder afgesproken bijdrages kan verregaande (financiële) impact hebben op geplande Stadsverbeteringsprojecten. Die effecten zijn in deze berekening niet meegenomen.
Voor de actuele begrotingstekorten ten opzichte van instandhouding van alle nu bestaande objecten (het huidige areaal), zie financiële informatie bij Keuze B.
Prioriteren tussen assettypes
De kosten hiervan zijn afhankelijk van de keuzes die hierin worden gemaakt. Adviezen voor deze keuzes worden uitgebracht in het rapport 'Scenario's Stadsbehoud' (zie bijlage).Voor de actuele begrotingstekorten ten opzichte van instandhouding van alle nu bestaande objecten (het huidige areaal), zie financiële informatie bij Keuze B.
Prioriteren tussen gebieden
De kosten hiervan zijn afhankelijk van de keuzes die hierin worden gemaakt. Adviezen voor deze keuzes worden uitgebracht in het rapport 'Scenario's Stadsbehoud' (zie bijlage).Voor de actuele begrotingstekorten ten opzichte van instandhouding van alle nu bestaande objecten (het huidige areaal), zie financiële informatie bij Keuze B.