Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rrj-advanced-charts domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/amsterdam.nl/keuzesinbeeld.amsterdam.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Personeelstekorten – Keuzes in beeld

Personeelstekorten

Hoe wil de gemeente omgaan met personeelstekorten in cruciale- en vraagsectoren?

Het economisch herstel gaat gepaard met groeiende personeelstekorten. Veel sectoren hebben last van de personeelstekorten, van maatschappelijke sectoren in de zorg en onderwijs tot in de horeca en de ICT. Het effect van deze tekorten is groot doordat hierdoor maatschappelijke functies niet of minder goed uitgevoerd en (gemeentelijke) ambities niet gerealiseerd kunnen worden. Vaak gaat het om beroepen waarvoor een specifieke opleiding of ervaring noodzakelijk is. Met name in de zorg, onderwijs, bouw, techniek en ICT is de spanning op de arbeidsmarkt én de mismatch groot. De gemeente heeft zowel op het personeelsaanbod als vraag een beperkte invloed. De (potentiële) werknemers en werkgevers kunnen met name worden gefaciliteerd en gestimuleerd.

Situatie & realisatie huidig beleid
De afgelopen jaren is via verschillende meerjarige agenda’s gewerkt aan het terugdringen van de personeelstekorten. In het bijzonder in het onderwijs, de zorg en de techniek. Zo is er de "Lerarenagenda" en het "Noodplan lerarentekort", "Aanpak personeelstekorten zorg en welzijn", de "MBO-Agenda" met een focus op de thema’s duurzaamheid, tekorten in de techniek en in de zorg, programma "Duurzame Stad Duurzame Banen", "Startup Amsterdam", de "Uitvoeringsagenda Onderwijs-Arbeidsmarkt" en diverse publiek-private samenwerkingsacties zoals ook de "van-werk-naar-werk" via Regionaal Werkcentrum. In het begrotingsakkoord “Samen sterker uit de crisis” (september 2020) zijn extra middelen vrijgemaakt voor om- en bijscholing. Deze agenda’s en programma’s zijn incidenteel gefinancierd en het merendeel loopt dit of komend jaar af. De verantwoordelijkheid voor de realisatie is verdeeld over meerdere portefeuilles en directies: Onderwijs, Zorg, Beroepsonderwijs & toeleiding arbeidsmarkt, Economische Zaken, Sociale Zaken, Duurzaamheid. Vanuit elk van deze agenda’s en programma’s wordt nauw samengewerkt met werkgevers en publieke en private opleiders. Gezamenlijk wordt geïnvesteerd in maatregelen die bijdragen aan het verbeteren van het imago van de sectoren, nieuwe doelgroepen aantrekken, meer en beter opleiden van studenten en zij-instromers, onderwijsinnovatie, professionalisering van onderwijsteams, behoud van bestaand personeel en invullen van randvoorwaarden op het gebied van wonen, reizen en parkeren. Veelal met ondersteuning van en door inzet van subsidies. Momenteel is veel geld beschikbaar voor het verhogen van instroom voor om- en bijscholing en voor werk-naar-werk. We constateren een hoeveelheid aan landelijke, regionale, gemeentelijke en branche gerelateerde initiatieven om de personeelstekorten te verminderen. En een veelheid van financieringsstromen. De dynamiek tussen individuele werkgevers, sociale partners, UWV en gemeenten levert een divers maar ook zeer versnipperd aanbod op. Regelmatig zijn projecten kleinschalig en vooral gericht op de (korte termijn) vraag van de werkgevers. Ook valt op dat veel verschillende partijen met dezelfde vraagstukken bezig zijn in verschillende (sub)netwerken. En zo worden soms dezelfde initiatieven en instrumenten onafhankelijk van elkaar ontwikkeld. Dat is in deze complexe sectoren onontkoombaar, maar tegelijkertijd is het belangrijk om meer tot meer samenhang en bundeling te komen van de aanwezige activiteiten, energie en middelen. Veel partijen kijken daarbij naar de gemeente om het voortouw te nemen. Het wordt steeds meer als de rol van de gemeente gezien om het gezamenlijke proces te faciliteren, hierin overzicht te bieden en daarbij ook meer regie te pakken.
Beleid op dit vraagstuk hangt samen met beleid op:
question_answerKlimaatadaptatie
question_answerEnergietransitie
question_answerWoningbouw en complete stad
question_answerOnderwijs
question_answerGezondheid

Vergelijk keuzes

Klik op de keuzes om deze naast elkaar te vergelijken

Filters

notificationsFinanciële informatie: de bedragen zijn de absolute financiële behoeften. Het is onbekend wat er al in de meerjarenbegroting 2022-2025 is opgenomen. De bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Het hier weergegeven bedrag is een optelsom van de inschattingen per maatregel en daarmee geen complete inschatting van benodigde financiële middelen voor deze keuzerichting. Om de onderbouwing van de inschattingen te zien - klik op "Bekijk financiële informatie per maatregel"

Menu