Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rrj-advanced-charts domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/amsterdam.nl/keuzesinbeeld.amsterdam.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Toegang tot wonen – Keuzes in beeld

Toegang tot wonen

Hoe wil de gemeente omgaan met toegang tot wonen voor verschillende groepen?

De Amsterdams woningmarkt is zeer gespannen met meer woningzoekenden dan aanbod. De gemeente kan hier invloed op uitoefenen via (nieuw)bouw en het reguleren van de bestaande woningvoorraad. Deze vraag richt zich op de keuzes rondom de beschikbaarheid en verdeling van de bestaande woningvoorraad. De voorraad is beperkt. Meer voor één groep betekent minder voor een andere groep. Toegang tot wonen is daarmee een verdeelvraagstuk van passende en betaalbare woningen. Welke keuze hierin te maken is onder andere afhankelijk van vragen over welke stad we willen zijn, bijvoorbeeld een global city versus Amsterdam voor Amsterdammers of tussen een centrale stad versus een meerkernige stad. Daarnaast hebben keuzes over toegang tot wonen invloed op de leefbaarheid van wijken en ambities rond bijvoorbeeld kansengelijkheid, de energietransitie en gezondheid. De gemeentelijke beleidsruimte is echter beperkt, door nationale wet- en regelgeving en de keuzevrijheid van bewoners en (vastgoed)eigenaren.

Situatie & realisatie huidig beleid
Het huidige beleid richt zich op voldoende, betaalbare en goede woningen in de stad. Het gaat hierbij om de woonruimteverdeling, huisvesting voor kwetsbare groepen, doelgroepen (jongeren, ouderen, etcetera) en middeninkomens. Hiervoor wordt samengewerkt met woningcorporaties en andere (private) verhuurders en ontwikkelaars. De belangrijkste beleidsinstrumenten zijn sturing op basis van vergunningen, handhaving hierop en andere regels in de Huisvestingsverordening. Voor wijzigingen in het landelijk beleid wordt een G4 lobby gevoerd. Financieel is de begroting van 2020 als uitgangspunt genomen. Inmiddels lopen veel huidige programma’s af qua financiering. Daarnaast zijn er structurele bezuinigingen ingeboekt in het kader van ‘Samen sterk de crisis uit’. Dat betekent dat ook voor het huidige scenario (keuzerichting B) meer (structureel) financiële middelen bij moeten. Keuzerichting A levert minder besparingen op dan het lijkt.
Beleid op dit vraagstuk hangt samen met beleid op:
question_answerWoningbouw en complete stad
question_answerPersoneelstekorten
question_answerBestaanszekerheid
question_answerKansenongelijkheid
question_answerZuidoost, Nieuw-West en Noord
question_answerDemocratie en participatie
question_answerAmsterdamse economie

Vergelijk keuzes

Klik op de keuzes om deze naast elkaar te vergelijken

Filters

notificationsFinanciële informatie: de bedragen zijn het verschil met wat al in de meerjarenbegroting 2022-2025 is opgenomen. Er is aangenomen dat vanaf 2025 de bedragen constant blijven. Op het programma Wonen zit een taakstelling (per 2023) van € 7 miljoen, waarvan € 3,5 miljoen nog concreet ingevuld moet worden. Er is dus extra budget nodig om het huidige beleid en uitvoering voort te kunnen zetten. Dit is afhankelijk van de wijze waarop de taakstelling ingevuld wordt en de bestuurlijke keuzes die daarin gemaakt worden. De bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Om de onderbouwing van de inschattingen te zien - klik op "Bekijk financiële informatie per maatregel".

Menu