Keuze A

Aanbod verschralen door grenzen van wet op te zoeken

Financiële impact belangrijkste maatregelen

notificationsDe bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Bepaalde maatregelen in deze keuzerichting creëren (nog te bepalen) financiële ruimte t.o.v. de meerjarenbegroting.

Inschatting van financiële impact in € miljoen

helpKlik op het vraagteken voor de onderbouwing

Impact op de exploitatie

2023-2026

2027-2030

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Bijdrage Wmo maximaal

Bijdrage Wmo maximaal

Bij de begroting 2022 heeft het college besloten vanaf 2024 de abonnementstarieven naar het landelijk maximum te brengen en een eigen bijdrage voor Ambulante ondersteuning/Dagbesteding (AO/DB) in te stellen. Deze maatregelen zullen worden genomen indien een nieuwe coalitie hier geen middelen voor vrijmaakt. Daarom heeft het invoeren van de eigen bijdrage voor alle Wmo klanten en de verhoging naar het wettelijk maximum van € 19,- geen extra besparing tot gevolg.

Besparing n.t.b.

Instroombeperking en wachtlijsten hulp bij huishouden

Instroombeperking en wachtlijsten hulp bij huishouden

Omdat de kosten voor hulp bij huishouden hard stijgen door de invoering van het abonnementstarief zijn beperkende maatregelen ingevoerd. Met deze instroombeperkingen blijft de wachtlijst en wachttijd doorgroeien, maar blijven we in 2032 wel binnen de begroting. Omdat het begrote budget tot en met 2024 afneemt zijn er in de aankomende coalitieperiode ook met deze beperkende maatregelen te weinig middelen. In 2024 is het tekort 1,2 miljoen euro daarna neemt het tekort weer af, omdat dan steeds minder mensen hulp bij huishouden krijgen.

0

0
0
0
1,2
0,6
0
0
0
0
0

Minder aanbod preventieve jeugdhulp

Minder aanbod preventieve jeugdhulp

De preventieve zorg blijft op het huidige basale niveau, stedelijke inzet op jongerenwerk loopt met ongeveer € 4,8 miljoen terug (met incidentele middelen (2019-2022) gefinancierde activiteiten, jongerenwerk in scholen en innovaties op online jongerenwerk, Jeugd en Veiligheid en Meidenwerk worden afgeschaald)

0

0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Deze bedragen kunnen worden bespaard door het preventief aanbod af te schalen, verdeeld over het Flexibel Preventief aanbod Jeugd (preventieve trainingen, individuele begeleiding en informatie en advies), preventie vanuit het OKT en de enkelvoudige specialistische jeugdhulp. Inzet op jongerenwerk (activiteiten, innovaties op online jongerenwerk, meidenwerk en Jeugd en Veiligheidsdoelgroep en jongerenwerk in scholen). Preventieaanbod wordt minimaal.

Minimaal aanbod sociale basis

Minimaal aanbod sociale basis

De budgetten voor sociale basis zijn voornamelijk bij de stadsdelen begroot. Daar wordt de basis gelegd voor gebiedsgerichte uitwerking van sociale basis. Stoppen met sociale basis heeft nadelig impact op zorg en ondersteuning op maat bieden aan Amsterdammers. Verder zal dit ook impact hebben op het streven van Buurtteams om de samenwerking tussen zorgaanbieders en sociale basis te bevorderen.

Besparing n.t.b.

Geen hulp aan niet-rechthebbenden

Geen hulp aan niet-rechthebbenden

1. Zelfredzame gezinnen worden niet langer opgevangen in de noodopvang. 2. Verdere afbouw reguliere dag- en nachtopvang voor kwetsbare Amsterdammers. Daarbovenop zou vanaf 2025 de reguliere dag- en nachtopvang voor kwetsbare Amsterdammers verder teruggebracht kunnen worden. 3. Daklozen van buiten Amsterdam en van buiten Nederland niet meer toelaten in de inloophuizen. Door de groep van niet rechthebbenden daklozen niet meer toe te laten in de Inloophuizen, omdat het niet onze wettelijke taak is, kan er worden bespaard. 4. Verder bezuinigen op opvang en begeleiding ongedocumenteerden. 5. Passantenpensions stoppen.

Besparing nader te bepalen

Menu