Keuze B
Inzetten op voldoen aan wettelijke kaders
notificationsDe bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Bepaalde maatregelen in deze keuzerichting creëren (nog te bepalen) financiële ruimte t.o.v. de meerjarenbegroting.
Inschatting van financiële impact in € miljoen
helpKlik op het vraagteken voor de onderbouwing
Impact op de exploitatie
2023-2026
2027-2030
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Minder aanbod preventieve jeugdhulp
Minder aanbod preventieve jeugdhulp
De preventieve zorg blijft op het huidige basale niveau, stedelijke inzet op jongerenwerk loopt met ongeveer € 4,8 miljoen terug (met incidentele middelen (2019-2022) gefinancierde activiteiten, jongerenwerk in scholen en innovaties op online jongerenwerk, Jeugd en Veiligheid en Meidenwerk worden afgeschaald)
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Geen wachtlijsten hulp bij huishouden
Geen wachtlijsten hulp bij huishouden
Vanwege personele en organisatorische beperkingen kan bij wijziging van beleid niet iedereen van de wachtlijst direct geholpen worden. In de berekening is er vanuit gegaan dat elke maand de wachtlijst die in een maand tijd is opgebouwd wordt ingelopen. En dat er gestart wordt vanaf half 2022. In de berekening is geen rekening gehouden met bevolkingsgroei en prijsstijgingen. Door bevolkingsgroei en prijsstijgingen zullen de uiteindelijk benodigde middelen in 2022 hoger zijn. Bij de berekening is er vanuit gegaan dat het kabinet het abonnementstarief herziet, waardoor inwoners die hulp bij huishouden zelf kunnen bekostigen niet meer bij de gemeenten aankloppen. Bij invoering van deze maatregel blijft een tekort bestaan. Dit wordt ingeschat op structureel € 4 miljoen zonder de stijging door bevolkingsgroei.
13,2
16
0
0
5,2
4
4
4
4
4
4
Remmen groei wachtlijsten maatschappelijke opvang en beschermd wonen
Remmen groei wachtlijsten maatschappelijke opvang en beschermd wonen
Voor investeren in preventie, bijvoorbeeld de huidige resource aanpak en opschaling vanuit de buurtteams continueren, is € 8 miljoen per jaar benodigd. Om het aantal plekken uit te breiden met 10 procent ofwel 66 plekken is € 5 miljoen per jaar nodig. En om meer economisch daklozen onderdak te bieden totdat het aantal woningen is uitgebreid is € 1 miljoen per jaar nodig. Dit is nodig totdat er voldoende woningen zijn. We gaan uit van 5 jaar.
Het nieuwe kabinet heeft structureel € 65 miljoen vrijgemaakt voor de aanpak van dakloosheid. We verwachten daarvan € 5 miljoen als Amsterdam te ontvangen.
Het nieuwe kabinet heeft structureel € 65 miljoen vrijgemaakt voor de aanpak van dakloosheid. We verwachten daarvan € 5 miljoen als Amsterdam te ontvangen.
36
33
9
9
9
9
9
9
8
8
8
Verminderen investering in sociale basis
Verminderen investering in sociale basis
De budgetten voor sociale basis zijn voornamelijk bij de stadsdelen begroot. Daar wordt de basis gelegd voor gebiedsgerichte uitwerking van sociale basis. Minder investeren in de sociale basis betekent minder aanbod in activiteiten en ondersteuning aan Amsterdammers in kwetsbare situaties. Verder zal deze besparing ook impact hebben op het streven van Buurtteams om de samenwerking tussen zorgaanbieders en sociale basis te bevorderen.
Besparing n.t.b.
Geen hulp aan niet-rechthebbenden.
Geen hulp aan niet-rechthebbenden.
1. Zelfredzame gezinnen worden niet langer opgevangen in de noodopvang. 2. Verdere afbouw reguliere dag- en nachtopvang voor kwetsbare Amsterdammers. Daarbovenop zou vanaf 2025 de reguliere dag- en nachtopvang voor kwetsbare Amsterdammers verder teruggebracht kunnen worden. 3. Daklozen van buiten Amsterdam en van buiten Nederland niet meer toelaten in de inloophuizen. Door de groep van niet rechthebbenden daklozen niet meer toe te laten in de Inloophuizen, omdat het niet onze wettelijke taak is, kan er worden bespaard. 4. Verder bezuinigen op opvang en begeleiding ongedocumenteerden. 5. Passantenpensions stoppen.
Besparing nader te bepalen
1. Zelfredzame gezinnen worden niet langer opgevangen in de noodopvang. 2. Verdere afbouw reguliere dag- en nachtopvang voor kwetsbare Amsterdammers. 3. Daklozen van buiten Amsterdam en van buiten Nederland niet meer toelaten in de inloophuizen. 4. Verder bezuinigen op opvang en begeleiding ongedocumenteerden. 5. Passantenpensions stoppen.