Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the rrj-advanced-charts domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/amsterdam.nl/keuzesinbeeld.amsterdam.nl/wp-includes/functions.php on line 6114
Maximaal verminderen aantal geparkeerde auto’s in 2025 – Keuzes in beeld
Keuze C

Maximaal verminderen aantal geparkeerde auto's in 2025

Financiële impact belangrijkste maatregelen

notificationsDe bedragen zijn een hoog-over indicatie ter ondersteuning van gesprekken over de verschillende mogelijkheden op dit dossier. Dit kan zonder verdere uitwerking niet in beleidsplannen opgenomen worden. Het hier weergegeven bedrag is alleen een optelsom van de inschattingen voor de genoemde maatregelen en daarmee geen complete inschatting van benodigde financiële middelen voor deze keuzerichting.

Inschatting van financiële impact in € miljoen

helpKlik op het vraagteken voor de onderbouwing

Impact op de exploitatie

2023-2026

2027-2030

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Totaal

225,6

264,6
0
52,6
55,1
57,7
60,2
62,8
65,4
66,9
69,5

Vergunningsplafonds veel sneller verlagen

Vergunningsplafonds veel sneller verlagen

Gederfde inkomsten lopen per jaar op, omdat deze gestapeld worden.

22

55,2
0
2,2
4,4
6,6
8,8
11
13,2
14,4
16,6

Meer parkeren in eigen garages

Meer parkeren in eigen garages

Berekening volgt nog> Let op: opnemen dat het heel duur wordt als we dit niet in eigen garages maar in de markt doen.

nog te bepalen

Weren dagjesmensen en toeristen met belanghebbendenparkeren

Weren dagjesmensen en toeristen met belanghebbendenparkeren

Gederfde inkomsten zijn gelijk aan die van de maatregel in keuzerichting B, maar de implementatie gebeurt op een andere manier.

200

200
0
50
50
50
50
50
50
50
50

Mobiliteitsalternatieven

Mobiliteitsalternatieven

1) Uitgaande van een realisatie van 200 buurthubs in de periode van 2022 tot en met 2025 met 50 procent cofinanciering door derden, totale gemeentelijke investering 5 miljoen. 2) Uitgaande van een realisatie van 200 nieuwe parkeerplaatsen per jaar in een garage voor parkeren op afstand vanaf 2023 tot en met 2030, totale investeringssom van 12 miljoen per jaar. 3) Exploitatieverlies per parkeerplek van ongeveer € 1800 per jaar per parkeerplek uitgaande van huidige parkeervergunningtarief.

3,6

9,4
0
0,4
0,7
1,1
1,4
1,8
2,2
2,5
2,9

Impact op de investeringsbehoefte

2023-2026

2027-2030

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Totaal

52

48
1
13
13,5
13,5
12
12
12
12
12

Mobiliteitsalternatieven

Mobiliteitsalternatieven

1) Uitgaande van een realisatie van 200 buurthubs in de periode van 2022 tot en met 2025 met 50 procent cofinanciering door derden, totale gemeentelijke investering 5 miljoen. 2) Uitgaande van een realisatie van 200 nieuwe parkeerplaatsen per jaar in een garage voor parkeren op afstand vanaf 2023 tot en met 2030, totale investeringssom van 12 miljoen per jaar. 3) Exploitatieverlies per parkeerplek van ongeveer € 1800 per jaar per parkeerplek uitgaande van huidige parkeervergunningtarief.

52

48
1
13
13,5
13,5
12
12
12
12
12
Menu